Alla inlägg under maj 2016

Av Hossmo - 23 maj 2016 11:11





Det var ett tag sedan bloggola var igång! Sent i februari var det premiär i Hossmo och Öringen var mitt mål!

Sen dess har mkt vatten runnit under Binga bron! tyvärr lite för lite om ni frågar mig personligen! Är förordare av mer vatten i våra vattendrag! För vem av oss fiskare älskar att klippa gräset! Ja, att vattna gräsmattan är inget jag förordar!

Efter öringpremiären var det abborre som gällde en stund! Detta tycks locka en massa nya ansikten till ån! de allra flesta med fiskekort och trevliga individer. Men med hårt fisketryck på en art så känns det som om att vi bör tänka oss för på både det ena och andra planet!

Visst finns det tjuvfiskare och de har fått sitt! Men varför skall det vara så svårt att ta med sig skräp och varför envisas endel med att vara berusade, kanske dags för en regeländring? 

Gäddan var målet efter premiären och den jagades hårt fram till förbudet, många blev det! Men eftersom jag är en "njutfiskare" som en vän sa till mig så vet jag vare sig längd el vikt! ja över 100 cm var några men, men vem bryr sig!


Förbud mot gädda öppnade för öringfrossa! Nya vatten öppnade i form av Hagbyån! var där och kikade utan spö! Lågt vattenflöde och dåliga rapporter om öring gjorde att jag valde kustfiske efter öring i stället!


I maj gjordes den årliga öringresan till Gortland med Öringjägarna alias seatrout.nu. I år med gäster som Mikael Lindqvist, Pelle Klippinge och Lasse Borås skulle öringarna få smaka på våra beten!


Ja det finns väl få saker man skulle kunna byta ut mot en soluppgång på Gotland! Att gå upp innan solen och fiska till mörkret faller in kräver sin man/kvinna!

   


Oavsett solens uppgång el nedgång och oavsett fluga el drag så var fångsterna ytterst begränsade! Men vi hade i alla fall tur med vädret! 25 grader varmt och stiltje gjorde att solbrännan var fin i ansiktet och underarmarna i vart fall!

 

efter att ha blankat på Gotland, vilket aldrig hänt innan så var det inte svårt att tacka ja till regnbågsfiske med Kim och gänget! Ja det svåra var att hitta sitt flugfiskespö efter regnbåge, det gör sig inte att köra med 2hands och laxflugor! hittade ett gammalt hedligt spö som lagades med silvertejp( ja då är det inte sönder, bara lite customiserat) var det så dags för att kasta fluga!

Jäkla vad kul det var! 

Ja landslaget i casting lär inte uppvakta en, men kul och trevligt var det i vilket fall som helst!

Efter en timmes fiske i dur började molnen tjockna till och fälla sina tårar över oss! i början lite, men sen var det krokodiltårar. Vilket gjorde att jag nöjde mig med fm fiske! 

Nu finns det i vart fall en fin regnbåge i frysen som väntar på att bli rökt!


I skrivande stund ser jag nu fram emot nästa fisketillfälle! 

Jobbigt att vara -Hooked on fishing!


Ola Sennefjord







Skapa flashcards