Direktlänk till inlägg 6 februari 2016

Min version av Premiären 2016

Av Hossmo - 6 februari 2016 15:35

Att sova natten innan en fiskepremiär tycks vara en ynnerst och få förunnat! Själv stirra man på klockan vid 05:00 och flyger upp ur sängen och tror att man glömt att ställa larmet på 06:00. Bara så ni vet så är 5 det nya 6slaget! Ja, i vart fall i en morgonyr fiskolists värld denna dag!

Väl efter lite morgonbestyr åker man till ån! Ser två bilar nere vid ekarna! Där står Peter K och Herr Olsson, frågan är vart de tältade i natt! Är det premiär så är det premiär! Då gäller det att vara tidig!

Jag masa mig över E22:an och ner på  min lilla fiskeplats med hjälp av ficklampan! Väl på min fiskeplats inser jag att det var ovanligt mörkt, anar att det är solförmörkelse! Sätter mig mot ett träd och inväntar lite ljus från himlavalvet och passar på att njuta av lite spotify! Då som först inser jag att jag klivit upp en timme för tidigt! Skit oxå var min första tanke! Men i mörkret hör jag något som prasslar under granen 4-5 meter från mig! Tänder blixtsnabbt ficklampan och skrämmer iväg en vacker liten rävunge. Tänk vad naturen är underbar, detta hade jag ej fått vara med om jag sovit en timme till!

Nåväl vod 06:35 ta tålamodet slut! Jag kastar ut mitt drag i mörkret och hör hur det landa på isen på andra sidan ån!


Ja ja skall det blir en sådan dag! Då allt skall gå åt fanders, just vid den tanken så hugger åns fulaste Öring!

Hur kan du säga så, tänker nog endel av er! Jo den var så svart att den inte fastnade på foto i mörkret! hade nog behövts en bygglampa modell 1000 watt. Ta med det nästa gång Bobbo!

Efter en stund dyker Bobbo upp och vi fiskar genom kända alarna utan resultat! Men väl uppe i Brudhoppet ta Bobbo en Öring framför nästan på ett gäng som stått och nött där hela morgonen! Ja, så kan det vara! Vissa dagar kommer ngn ner strax efter en och kniper en fining framför näsan! Får strax därefter nys om att vår årskortsvinnare Sebyhed fått en drömfisk! Fiske en stund till och kolla fiskekort min vana trogen!

Bobbo och jag kör ner till Binga, där möter vi Fidde Sandgren som nött under morgon och fm utan resultat! Vindfällorna i skogen lockade mer, så han åkte hem! Kollade lite kort åter och kommer sen fram till drömfisken och dess fångstman!

Djävla i havet att få en 6,1 kg:s regnbåge på Abborre UL utrustning! Bockar och bugar för Hugo igen! 

Kika in den på Barometern.se!

Efter lite fiskesnack och inmundigande av två korvar traskar jag nedströms och nöter lite utan resultat! Vänder vid kyrkhålan där folk stå allt för tätt för att jag skall känna mig till freds!

Nöter av lite ovan Binga brpon och passar på att byta rulle till en med monsterlina! Det sägs att det skall vara mkt grenar här! Jo tack det fanns grenar här! Nu är större delen av dessa upptagna förutom bäverhydan(ja det är stora grenar) strax ovan Bingabron.

For sedan hem vid 14 tiden då det är kalas för tonåringen i huset!

Då hade det registrerats 11 öringar, varav endast en upptaget resten åter! 1 gädda av mindre modell och sen Hugos best!


Ja, det kan bli långtråkigt att inte få fisk på en hel dag! Men det är så det är att vara fiskolist! Plötsligt händer det och då är man glad för all den tid man lagt!  


I morgon syns vi där nere igen! Men jag lovar att jag inte kommer dit så tidigt!


Skitfiske på er!


Ola Sennefjord



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hossmo - 15 januari 2019 13:28

Om premiären bjöd på kyla så var det inte mkt av den varan under sommarperioden och hösten. Under senhösten påbörjade Projekt levande vattendrag en del i sitt projekt Levande Ljungbyån. På vårt FVOF område rörde det sig om att se över sträckan från...

Av Hossmo - 5 februari 2018 10:30

    Vissa tappra själar väckte tuppen och åkte sen ner till ån för att njuta av premiärfiske! Ja njuta var väl att ta i! Kylan och snön gjorde till en av de tuffaste premiärerna på länge. Men kom aldrig och säg att premiärfiskare i Hossm...

Av Hossmo - 2 december 2016 21:50

Hej på er!   Föreningen har konstaterat att 26 fiskare köpt årskort under förtursperioden 2016 utan att vara berättigade till detta. Styrelsen har därför beslutat att dessa 26 fiskana ej kommer att beredas förtur till 2017. Detta gör att det ...

Av Hossmo - 23 maj 2016 11:11

Det var ett tag sedan bloggola var igång! Sent i februari var det premiär i Hossmo och Öringen var mitt mål! Sen dess har mkt vatten runnit under Binga bron! tyvärr lite för lite om ni frågar mig personligen! Är förordare av mer vatten i våra va...

Av Hossmo - 21 februari 2016 17:07

Har blivit dåligt med fiske för egen del!   Skulle varit iväg förra lördagen, men då ville njuren något annat! Hur i hela friden kan det bildas en sten i njuren, och hur i hela friden kan det göra så djävulskt ont! Ja ja till min glädje rappoterade...

Skapa flashcards