Alla inlägg under mars 2015

Av Hossmo - 9 mars 2015 11:31

PREMIÄRFROSSA

ja, efter ett par veckors väntan var det så dags! Även jag skulle göra entré nere vid vår kära lilla Ljungbyå!

Jag hade innan lördagens fiske bestämt mig för att fiska enligt walk and throw-modellen, ja med andra ord kasta några kast på lokaler som av erfarenhet brukar ge fångst och  inte nöta på ett och samma ställe. Detta skulle visa sig vara en vinstlott för dagen! 

Redan efter 3 kast hade en liten öring på 55cm glumpskt huggit i sig mitt hullinglösa Rapala. Hullingslöst- Ja, för skall fisken utsättas gäller det att göra det så humant som möjligt! Gick sen och spanade bland nerfallna träd i den kalla snålblåsten  längs källängen ner mot ekarna. Tog några kast emellanåt! Som flugor runt en ny komocka dök det upp flertalet bilar och ut väller det fiskare i olika åldrar! Passerade därefter brudhoppet som inte hade något att leverera för dagen!

Gick nerlängs med  alarna där jag mötte några fiskare som ej kännt något(sa de).  De ursäktade sig med att det var tomt i ån! Detta dementerade jag omgående genom att göra ett kast bredvid dem och vips få en öring på kroken som  dessvärre lossnade strax innan landning.

Gick sen ner genom maden som levererade dagens fight, en 78cm fet honöring som bestämt att bjuda upp till match. En mkt vacker fisk, som tyvärr ej blev förevigad i bild. Efter detta var lyckad fullkommlig! Firade med lite varmt kaffe och lite sol som under 10 minuter visade sig! Gick sen och fiskade en liten stund i trädgården utan resultat, men kunde leva med detta! Imorgon skall det bli nya tag i solen tänkte jag!


MORGONDAGEN: 

Laddad inför en öringtur i solskenet blev det tvärvändning! Det vankades Kalmarsundsgädda! Satan i gatan tänkte jag! Rullen skar ju senast och jag har ju inte direkt ägnat denna rullen kärlek efter detta passet! Då hjälper kärleken i livet till på självaset internationella kvinnodagen och smörjer upp rullen med rullolja. Tack Linda för att du finns!

Klädd enligt måttot att det skall inte frysas kändes det omgående som att jag klätt mig för en vecka i sibirien men vistades i Sahara. Operation ny klädkod fick börja!

I väg och redan vid första kastet visade Peter vad skåpet skulle stå, Buster Jerk is da shit! 

Själv började med att köra med mitt gruffjerk, efter ett par bomkast gjordes dagens längsta kast! Tyvärr visade det sig att den spunna linan gått av! (En viss irritation byggdes upp inombords)

Hur mkt lina försvann? Nja 20 m, men kastet var bra mkt längre! Omöjligt att hitta min nya vän tänkte jag!

Insåg att det skulle bli en sorgetid utan min gädddräpare! Efter att fixat till och tacklat om var man lite halvlåg inombords.

Men min lille fransman herr Sebille lyckades med dagens fångst! Satan tänkte jag vad har jag nu trasslat in mig i! Jo lille gruff hade av ngn anledning trasslat in sig i fransmannen! Insåg att gruff var snabbare än Jesus som återuppstod på dryga kvarten!

I strålande solsken och lite byig vind blev det dryga 20 -talet gäddor och en fin abborre. Men herr gruff han fick vila upp sig efter sin pärs på botten! Strålande sol och trevligt sällskap, gör att man glömmer de missade huggen och inser att det går även att få gäddor i strålande solsken! Vilket många anser vara näst intill omöjligt! Alltid kul att visa att allt är möjligt om bara viljan finns!  


I will be back!


Hooked on Fishing Ola



Skapa flashcards